
3delt skole e-bog kan downloades gratis i perioder.
Forord
Dette er en samling af læserbreve og kronikker skrevet med henblik på at bruge Mario Draghi’s rapport om Europa manglende konkurrenceevne til at få indført en tredelt skole i de danske kommuner.
Ifølge Draghi skal Europas produktion øges betydeligt, og vi må derfor se på produktions-formlen:
PRODUKTION = PRODUKTIVITET * MAND * TIMER
Kan produktionen fordobles om 50 år?
Flere timer? Næppe.
Flere mand? Kun hvis vi stopper vores nuværende affolkning, hvor 1½barn per kvinde vil halvere befolkningen om 50år. Men det kan vi med vikingernes ringbebyggelser og med en tredelt skole som i Sverige og USA ved at tilbyde børnefamilierne rækkehuse med 3 børneværelser rundt om de små ringe og med en lilleskole for klasserne 0-3 i midten. Samt en mellemskole for klasserne 4-6 med tilhørende sportshal midt i den store ring, hvorom der ligger fire små ringe.
Mere produktivitet? Ja, hvis vi indretter ungeskolen som en amerikansk highskole, der tilbyder den unge daglige lektier i selvvalget boglige og praktiske halvårs hold, som bestås ved at få 70% af de uddelte points for fremmøde, aflevering samt testresultater, der kan tages om. Disse halvårshold kan tages centralt i kommunen eller i USA, og vil derfor kunne tiltrække innovative amerikanske medarbejdere, der netop ønsker, at deres unge kan fortsætte direkte fra highskolen på et amerikansk college, hvad danske unge så også kan gøre. Med hold i ingeniør-regning vil hver anden dreng blive ingeniør som 22årig. Og vil som 25årig have et job, en familie, samt de tre børn, der stopper affolkningen: et til mor, et til far og et til staten.
Kort sagt. Vikingernes ringbebyggelse til børnefamilierne vil sammen med et tredelt skolesystem stoppe affolkningen, fordoble produktiviteten, og dermed produktionen.
Mario Draghi siger det ganske klart i sin rapport:
”Så mens vi ønsker at matche USA på innovation, skal vi overgå USA på uddannelse og voksenuddannelse. Vi foreslår derfor en gennemgribende revision af Europas tilgang til færdigheder med fokus på at bruge data til at forstå, hvor kvalifikationskløfterne ligger, og investere i uddannelse på alle stadier. Hvis Europa skal lykkes, kan investeringer i teknologi og mennesker ikke erstatte hinanden. De skal gå hånd i hånd.”